Rozwiązywanie problemów powstałych między ludźmi wymaga metody. Jak zamieniać przeszkody na możliwości? To szkolenie odpowiada na najczęstsze pytania i pomaga stworzyć swój własny plan działania, tak, aby z powodzeniem znajdować metody rozwiązywania problemów.
SKIEROWANE DO:
Wszystkich osób zarządzających zespołem ludzkim i pragnących poszerzać swoją wiedzę na temat sposobów rozwiązywania konfliktów
CEL:
- nabycie umiejętności formułowania problemu
- dokonywanie wyboru właściwej metody do rozwiązania każdego z problemów napotykanych w organizacjach
- wykorzystanie i dostosowanie narzędzi i metod do rozwiązywania problemów
PROGRAM:
Rozróżnienie rodzajów problemów i dostosowanie odpowiednich metod
- charakterystyka problemów zarządzania ludźmi i rozróżnienie ich rodzajów
- ocena hamulców i obaw w podejściu do problemu w zarządzaniu
- zdefiniowanie problemu
- ustalenie celu w stosunku do napotkanej sytuacji stanowiącej problem
- sposób postępowania: metoda „czterech asów”
Rozwiązywanie problemu przy pomocy metody i narzędzi tradycyjnych oraz nowatorskich
- wybór problemu: identyfikacja oraz uwzględnienie kultury firmy oraz wagi problemu dla organizacji, wykres Pareto
- analiza problemu: JKCIGKD, metoda jest/nie jest, karta partnerska, socjologia organizacji
- odnajdywanie przyczyn problemu
- znajdywanie rozwiązań: techniki kreatywności, diagram pokrewieństw, wykres-drzewko
- wypróbowanie rozwiązań: przewidywanie konsekwencji wybranych rozwiązań, testy
- podjęcie decyzji o wyborze najlepszego rozwiązania: matryca decyzji, siatka skuteczności
- zastosowanie i kontrola: plan działania i wskaźniki, deklaracja zaangażowania
Proces rozwiązywania problemów
- spojrzenie na problem z zewnątrz: obiektywna analiza problemu
- skuteczne połączenie refleksji indywidualnych z podejściem grupowym
- zarządzanie myśleniem kolektywnym o powstałych problemach zawierających silny ładunek emocjonalny
- określenie wskaźników do pomiaru osiągniętych rezultatów
JAK PRZEBIEGA SZKOLENIE:
- Przedstawiane są rozwiązania praktyczne – przewijające się podczas całej sesji szkoleniowej w postaci studiów przypadku.
- Pedagogika skoncentrowana jest na działaniu: ćwiczenia w podgrupach, systematyczna weryfikacja nabytej wiedzy, metod i narzędzi.
- W szkoleniu przeplatają się wykład i zastosowanie teorii w ćwiczeniach, analiza przypadków wziętych z życia zawodowego uczestników.