Sposób, w jaki się zachowujemy jest wynikiem naszych doświadczeń życiowych. Większość z nas przyzna, że nasze reakcje nie są do końca właściwe i skuteczne. Agresja, często w naszej kulturze odbierana jako przymiot, może stworzyć namiastkę sukcesu, ale kosztem konfliktów, złego samopoczucia i zrujnowanych relacji międzyludzkich. Staniemy się ulegli, ale zatracając wiarę w siebie, sprawiając wrażenie słabych, prowokujemy innych, aby to wykorzystali. Osoby, które „mają kontrolę” są w stanie mieć zdrowe relacje z innymi pozostając jednocześnie otwartymi i wierząc w ducha współpracy, zwiększają swoją skuteczność poprzez zachowanie asertywne.
SKIEROWANE DO:
Osób, które chcą zwiększyć swoją skuteczność, pełnią funkcje kierownicze, muszą być pewne podejmowanych decyzji, jak też i dla tych, którzy pracują pod dużym wpływem sytuacji stresowych.
CEL:
Na koniec szkolenia uczestnicy będą w stanie:
- rozpoznać symptomy agresji, uległości, asertywności i skutków takiego zachowania na nich samych oraz reakcji innych
- zidentyfikować sposoby budowania zaufania i wiary we własne poczynania
- użyć właściwych i skutecznych technik, aby pozostać opanowanym, dążąc do pozytywnych rozstrzygnięć w różnych i skomplikowanych sytuacjach
- dawać i otrzymywać konstruktywną krytykę
- zidentyfikować dominujący styl zachowania i nakreślić plan działania dla rozwoju osobistego
PROGRAM:
Czym jest asertywność i czym się różni od agresji i uległości
- prawa asertywne
- zachowania asertywne i ich wpływ na nasze życie
W jaki sposób przekonania wpływają na zachowanie i jak je budować?
- autodiagnoza naszego stylu zachowań
- analiza transakcyjna – trzy stany naszego „ja” z których się komunikujemy
Stwarzanie pozytywnej atmosfery poprzez skuteczne użycie technik komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- komunikacja bez przemocy – techniki tworzenia właściwego klimatu rozmowy
Mówienie tego, co chce się powiedzieć
- stanowczo i bez lęku,
- dobór słów, tonu i tempa wypowiedzi
Dawanie i otrzymywanie pochwał
- proszenie o to, czego się potrzebuje
- mówienie „nie” na nierealne prośby
- dawanie i otrzymywanie konstruktywnej krytyki
- plan działania, wzmocnienie własnego wizerunku
JAK PRZEBIEGA SZKOLENIE:
Interaktywne uczestnictwo poprzez analizy personalne, dyskusje grupowe, ćwiczenia i odgrywanie ról w celu zapewnienia nie tylko zrozumienia tematyki, ale też umiejętności wprowadzenia poznanych elementów do codziennej praktyki.